Sandspåret och dess spårvidd (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Tuesday, January 26, 2016, 17:41 (3010 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Den teori om spårviddsvalet som framförs i "Meddelanden från SJK småbaneavdelning" 1977 nr 3 är att vagnarnas bottentömning krävde tillräckligt stor spårvidd för att sanden skulle kunna rinna ner.

Verkar detta rimligt? Har det inte funnits andra banor med 750 - 900 mm spårvidd och vagnar med bottentömning?

I småbanebladet nämndes också att loken kan ha varit standardlok för 750 eller 900 mm men att man anpassat dem till 1250 mm bland annat genom att förlänga axlarna. När ett av lokomotiven såldes till 762 mm-banan i Iggesund skulle det i så fall varit enkelt att ändra spårvidden. Men detta resonemang baseras alltså på det kanske felaktiga antagandet att spårvidden faktiskt var 1250 mm.

Den uppgift som herrarna Freding och Waldenström hittat kommer uppenbarligen från Göteborgs stads arkiv. Sedan har vi uppgifterna från O&K-boken som jag nämnt i ett annat inlägg. Källorna till den vet jag ingenting om. Någon av forumläsarna som har boken? I Tåg 6/76 (artikeln av Ulf Diehl) finns en bild som även erbjudits av Stig Nyberg. Jag har aldrig sett några liknande vagnar så jag har svårt att avgöra storleken. Återkommer om jag hittar något mer.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: