Sandspåret eller VGJ? Troligen VGJ (Järnväg allmänt)

av Harald, Tuesday, January 26, 2016, 19:00 (3012 dagar sedan) @ Anders Jansson

Förutom spårvidden och telefonstolpen var lutningsvisaren störande för antagandet att bilden i det första inlägget är från Röseredsspåret. Den ser ut att visa horisontell bana bortåt och lutning nedåt mot fotografen. Det stämmer inte med Röseredsspåret som lutade nedåt hela vägen från Rösered. Idag gav jag mig ut för att ta lite bilder i trakten. Jag började med platsen för 1943 års ras på VGJ. Mera om det kommer senare. När jag ändå var där så gick jag till platsen för Hjällbo hållplats för att se om det skulle kunna vara platsen för bilden. Där såg det ut så här:

[image]

Vid första ögonkastet inte så lovande. Banan var rak. Men berget i bakgrunden såg bekant ut så jag började fundera. Banan lades om här i början av 30-talet och gick tidigare i en kurva lite längre söderut. Om bilden är tagen omkring 1930 så skulle det kunna vara den gamla linjen. I synnerhet så borde ju telefonlinjen gå längs den gamla linjen. Alltså gick jag dit och tog en bild:

[image]

Här gick spåret ungefär från bildens nedre vänstra hörn i en kurva och till höger om det gula huset. Jämför berget med den här bilden:

[image]

Nedan är ett utsnitt ut 1923 års kartverk över Göteborg där jag har markerat den förmodade fotoplatsen (2) och berget (3).

[image]

Sedan tog jag även en bild vid den tidigare förmodade fotoplatsen vid Röseredsspåret:

[image]


Hela tråden: