Bergsgården/Sandspåret och tegelbruksspåret, karta (Järnväg allmänt)

av Bengt Löfgren, Tuesday, January 26, 2016, 21:09 (3011 dagar sedan) @ Harald

På den ekonomiska kartan över Göteborgs och Bohus län från 1930-talet kan man se både VGJ, Röseredsspåret och tegelbruksspåret.

Hur hittade du denna äldre ekonomiska karta? När jag använder tjänsten "sökning via karta" i "Historiska kartor" för platsen kommer bara 1962 års ekonomiska karta upp.


Man måste använda "Avancerad sökning". Välj "Rikets allmänna kartverks arkiv", "Västra Götalands län" och "Ekonomiska kartan". Sedan får man bläddra bland bladen. Både 1930-talskartans blad och nyare blad visas och länet är stort, så det är en förfärlig massa blad. Och så måste man ju veta vilket blad man behöver. Det har jag fixat. Länet (det gamla Göteborgs och Bohus län) är indelat i numrerade storrutor. Varje storruta är sedan indelad i fyra blad betecknade NV, NO, SO och SV. Jag har gjort en fil som kan öppnas i Google Earth som visar bladindelningen. Storrutorna markeras med grövre linjer och storrutans nummer står mitt i rutan. På så vis kan man leta reda på den plats man är intresserad av och se vilket blad man behöver. Filen finns här: http://harald.nordius.se/GoogleEarth/Kartblad_GbgBohus_1935.kml

Tack! Jag bläddrade för fort. Gamla och mindre gamla har olika bladnumreringsmetoder och blir därför blandade med varandra när dom ligger i denna speciella "nummerordning".


Hela tråden: