Sammanställning av data (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Wednesday, February 06, 2008, 19:42 (5916 dagar sedan) @ morrgan

Här kommer en sammanställning av data om loket från olika källor. Komplettera / korrigera gärna.

A8 1806 (BJ 110)Nohab 1768 1927

1927
Inköpspris 120.850:- WS
1927-04
Levererad som BJ H3s 110. Tendern på H3s 110 hade lägre och längre koltag vid leveransen än de andra H3s-loken. H3s 110 hade fö i likhet med andra BJ-lok nummerskylt på tenderns bakgavel (finns foto på detta). WS HK
1929-1931
Närmare studium av fotot med BJ C3 51 och H3s 110 ger vid handen att fotot kan dateras mera exakt till något av åren 1929-1931. H3s 110 har fått tenderns kolutrymme påbyggt (var betydligt lägre vid leveransen), samt saknar elljus med toppstrålkastare och den för BJ karaktäristiska gallerrörplogen. Detta sattes upp på H3s år 1931. C3-lokens fula framskärmar tillkom på 1930-talet eftersom de gamla hytterna ansågs trånga och olämpliga ur vad vi idag skulle kalla arbetsmiljösynpunkt.Järnvägshistoriskt forum 2007-09-24 / Hans Keller
1930 talet början
Koltaget på 110 normerades i början av 1930-talet till standardutförande. HK
1931
De markanta gallerplogarna och elljus uppsattes 1931. Generatorerna var dock inte enhetliga mellan H3s loken utan av olika fabrikat och placerade olika.HK
1948-06-01
I juni 1948 upprättades en förteckning över var GDG lok fanns stationerade inför övertagandet av SJ den 1/7. För BJ H3s 110 gällde följande: Åmål HK
1948
Övertagen av SJ vid förstatligandet och erhöll litt A8 SJK 13
1950-01-01
VII Distriktet (Huvudort Göteborg). Utrustad med ångbroms, apparater för knorrbroms, turboelektrisk belysning, hastighetsmätare, sluten hytt och Ess-tuber. Str 77
1952-12-19
Skrivelse inkommer till Fsbr från byråchefen med förteckning över övertaliga ånglok t.o.m november 1952. 1806 finns med i förteckningen och anges tillhöra 33 ms (huvudort Åmål). Loket erhöll sista revision kl. II 1939-10 och kl. III 1950-06. Loket anges ha gått 26.000 km efter senaste A-klass. Anges även att loket är i gott skick. Fsbr
1953-06-12
Skrivelse från fsbr till Distriktscheferna:’Reparation vid huvudverkstäderna av övertaliga ånglokNedanstående övertaliga ånglok (däribland A8 1806, min anm) skola förflyttas till någon av huvudverkstäderna Ör, Tb eller Ål, där desamma komma att upprustas till sådant skick, att de vid behov omedelbart kunna tagas i anspråk som beredskapsdragkraft.Loken förflyttas från nuvarande uppställningsplats till resp hvst efter samråd med verkstadsbyrån.I redovisningshänseende skola loken efter insändandet anses överflyttade från vederbörande maskinsektion till resp hvst, varom anmälan göres i vanlig ordning.Reparationskostnaderna gäldas av till försvarsbyråns förfogande ställda medel.Efter verkställd upprustning komma loken att placeras som beredskapsdragkraft enligt försvarsbyråns bestämmande.KUNGLIGA JÄRNVÄGSSTYRELSEN, Eric lindgren tjf’I skrivelsen anges även att loket tillhör VII Distriktet, 33 ms. Fsbr
1953-05-01
Driftlok vid 33 Ms (huvudort Åmål) SJ
1955-03-02
Brev från Verkstadsbyrån till Byråchefen Försvarsbyrån:’BeredskapslokMed hänvisning till eder skrivelse av den 28.2.1955, dnr Fsbr 186/51, meddelas att sedan nu en viss minskning av linjens reparationsbehov betr ångloken ägt rum, de beredskapslok som ännu ej tagits i arbete beräknas kunna intagas enligt följande plan:’För lok 1806 anges: tagas in till Tillberga hv april 1955J Alstermark Fsbr
1955-09-28
Beredskapsanslag: Avställd 1955-09-28. Fick användas 21 månader innan ny revision. SJ
1959 ca
Uppställd i Sunnanå hamn lokhus HK
1960-talet början
Uppställd i Sunnanå hamn lokhus WS
Början av 1960 talet
Uppställd i Åmåls lokstall (rektangelstallet vid Nygård) HK
1968
När SJK skulle fira 10-årsjubileum 1968 hade man tänkt ta fram A8 1806, första H3s-loket, men det ansågs i dåligt skick. Bäst skick ansågs A8 1808 vara i, så det blev detta som valdes istället. HK
1971-05
Uppställd i Åmål AFB05
Ca 1971-1972
Flyttades loket från Åmåls lokstall till Åmåls lokhus HK
1972-06-17
Uppställd i Åmål (lokhus) AFB01
1972-08-01
Uppställd i Åmål (lokhus) AFB06
1972-08-07
Uppställd i Åmål (lokhus) AFB09
1973-10-01
Slopad för skrotning WS
1974-09-04
Avsänd från Åmål. Varmgång i Nybro WS
1974-10
Skrotad Kalmar Verkstad WS

Övrigt

Artiklar mm i TÅG, SJK medlemsblad och Järnvägsteknik
BJ-50: R ÅNGLOK BJ 35 B & 110 H3s NoH 289 1889 B1-2 T2/90
BJ-50: R ÅNGLOK BJ 51 C & BJ 110 H3s NoH 740 1904 & 1768 1927 2B-2 2C-4 T2/90
FOTO : 225-BJ ÅNGLOK BJ H3s 110 NoH 1768 1927 2C-4 M65 MAR/65
FOTO : BJ-195 ÅNGLOK BJ H3s 110 M&V 1768 1927 2C-4 M61 OKT/64
FOTO : BJ-197 ÅNGLOK BJ B 35 & BJ H3s 110 NoH 289 1889 B1-2 M61 OKT/64
FOTO : BJ-22 ÅNGLOK BJ H3s 110 NoH 1768 1927 2C-4 Åmål 1930-talet T3/79
http://www.ekeving.se/sjk/sjkares.php
Skrot se Tåg 1. 1978 (källa WS)
Foto finns i lokläran 1949


Hela tråden: