B4-loken & SNJ (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Thursday, February 04, 2016, 20:45 (2975 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej Bästa Vänner på forumet.Vid samtal med vännen Ulf Landin så kom B4-lokens uthyrning och tjänst på Nynäsbanan upp och här undrar jag om någon av er
vet mer i detalj vilka år och vilka av loken som var aktuella samt vad dåvarande
personal hade för omdömen att säga om dessa lok,ja,allt som finns att tillgå i
ämnet.Tackar på förhand för svar och hoppas fler av ångloksvännerna kan vara in-
tresserade också.
Med Vänlig Hälsning från
CarlHenry Fahlgren jvm-vän nr 92 i Falun.

B4 1513 var uthyrd till SNJ fr.o.m i början av juni 1951 för 280:- / dygn
B4 1514 var uthyrd till SNJ 1951-07 t.o.m 1951-09-06. det finns ett foto som Stig Eldö tagit på loket i Nynäshamn 1951.

Som jag förstått finns alla journaler bevarade från Hagalunds lokstation från 1945 och framåt. Där bör det framgå om ev. uthyrningar till SNJ och datum. Detta under förutsättning att alla 4 loken var stationerade i Hagalund från förstatligandet 1945 och fram till avställning. Det förekommer även tillfällig uthyrning till mer långväga lokstation på ett av loken.

Alla B4 loken var avställda och övertaliga i slutet av 1952. Av den anledningen blev dom tidigt beredskapslok. Stod dock i Örebro innan konservering verkställdes.

Det har skrivits mycket om vad lokpersonal på UGJ resp SWB tyckte om loken. Finns både positivt och negativt. Jag tror det är klokt att vara försiktig framförallt i generaliserande slutsatser

/ Conny


Hela tråden: