Stockholms ångspårvagnars öde (Arkiv/forskning/litteratur)

av Stefan Olsson, Friday, February 05, 2016, 22:26 (2975 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Var nästan säker på att frågan varit uppe tidigare, men det kanske var i det gamla forumet. Har inte kollat det.

Fakta om en av vagnarna är i alla fall att den såldes till Hofors AB som tänkt använda den på sidospåret från GDJ till samhället. Vagnen kom då till Jädraås för någon form av komplettering o upprustning, den tycks då inte ha använts på 6-7 (år 1913). Av okänd anledning ville GDJ inte gå med på trafiken, så vagnen blev stående i ett skjul. DONJ hade funderingar på ombyggnad till smalspår, men det gick inte heller. Kanske i samband med branden av stora verkstaden behövdes platsen i skjulet till annat, så den blev då stående utomhus och "genast var ligapojkarna framme och slog ut alla fönsterrutor". DONJs försök att sälja den vidare, tex till Ljungverk, lyckas inte och troligen är det maskineriet som säljs som skrot ca 1920.
I brevväxlingarna omnämns DHdJs vagn som samtidigt ska ha varit ute till försäljning.


Hela tråden: