Svensk officersmössa? - Erich von Stroheims tvilling ½ :-) (Järnväg allmänt)

av Arne, Saturday, February 06, 2016, 01:50 (3001 dagar sedan) @ Ola Almquist

Mitt antagande att mannen med granaten på första bilden skulle ha en tysk anknytning baseras på hela hans apparation me klädsel, stuket på mössan, osv. Han behöver ju inte ha någon militär anknytning. Kanske tullare, transportofficer, eller vad vet jag? Han synes mig dock absolut inte vara svensk. Ska bli spännande att följa upplösningen av detta mysterium./BoSC


Jag är imponerad av att detta kunde bli så tillkrånglat. Vad var det för fel med vanlig hederlig svensk brandkår? Se de fem brandkaptenerna på bild här och mössmärket från Eslöv här. Hittade tyvärr ingen bild från Helsingborg.

M.v.h.
Ola

Frågan man naturligtvis genast ställer sig är varför det skulle vara en svensk brandkapten som figurerar på en bild av en inspektion av militär last i Helsingborg i krigsåret 1943? Bilden i den andra länken med brandkaptenerna i sina paraduniformer tycker jag inte alls stämmer överens med den här bildens huvudperson! Den nu aktuelle 'officersmannen' på Helsingborgsbilden med sin skärmmössa, läderrock och sitt självsäkra poserande ger i varje fall för mig klart tyska vibbar!

Mannen på bilden med granaten påminner i sitt sätt att posera snarast om de tyska Första världskrigsofficerare som under stumfilmstiden porträtterades av den österrikisk-amerikanske skådespelaren, regissören och filmproducenten Erich von Stroheim. Det fattas bara monokeln i ena ögat så har man sinnebilden av en preußisk officer som Stroheim gestaltade till perfektion i många berömda Hollywoodfilmer under stumfilmseran.

Jag förstår inte alls varför det skulle finnas en brandsoldat vid denna uppenbarligen arrangerade bildtagning, eller photo opportunity (eller photo op) som vi nuförtiden plägar kalla sådana här arrangerade uppställningsposeringar för nyhetsbruk. Den andra bilden tycker jag också stämmer överens med någon slags tullklarering av mannen med anteckningsbok i öppningen på godsvagnen. För övrigt undrar jag om inte mannen längst t.v. på bilden står beredd med någon slags tång för att bryta och/eller applicera sigillplomber på lådorna med ammunitionen.


Hela tråden: