Stockholms ångspårvagnars öde- en komplettering (Arkiv/forskning/litteratur)

av Christer Hammare, Saturday, February 06, 2016, 20:51 (2994 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Vagnen som hamnade på DONJ: skulle det vara en ex DHdJ-vagn eller skulle det vara en annan?

Den historieskrivning som jag sett säjer ju att två vagnar hamnade på DHdJ, varav en blev ombyggd till släp, men om "DONJ"-vagnen haft ett annat ursprung, låter det ju som om DHdJ:s släp antingen inte var en ex ångspårvagn, eller så köpte de ut en vagnskorg vilket skulle göra att tre (nåja 2½) vagnar överlevde.

Scenariot i sistnämnda fall är

DHdJ var tidigt ute och tingade en av vagnarna från SSB. Kan ha levererats före 10 december 1901. De övriga levererades garanterat efter 10 december 1901.

"DONJ"-vagnen köptes via Fritz Starkenberg

DHdJ-släpet köptes via Lucas Levin

kronologiskt antagligen i den ordningen.

SI

Enligt styrelseprotokoll i DHdJ den 7 december 1901:
"På förslag av verkställande direktören beslöt styrelsen att för högst två tusen kronor från Stockholms Södra spårvägsaktiebolag inköpa en ångvagn att användas å bandelen Voxna-Bollnäs."

/Christer


Hela tråden: