Svensk officersmössa? - Erich von Stroheims tvilling ½ :-) (Järnväg allmänt)

av Arne, Saturday, February 06, 2016, 20:57 (3001 dagar sedan) @ Jan Frelin

Uppenbarligen transport av farligt gods, det kan väl ge en uppgift till räddningstjänsten?

Kan säkert vara så! Ett skäl så gott som något att syna lasten. Så att räddningstjänsten (läs: brandkåren) kan vara involverad i kontrollen av dessa transiteringar av tyska godsvagnar när de anlände till Hälsingborg F är nog kanske inte så konstigt.

Med detta sagt så undrar jag ändå varför 'Erich von Stroheim' gör ett gästspel i den här bildsituationen. Har bilden varit publicerad lokalt i exempelvis Helsingborgs Dagblad eller har bilden synt nationellt i den svenska pressen? Det känns som att en ren rutinvisitering av de vanliga tyska godstransporterna knappast hade varit föremål för en så här pass stor medial uppmärksamhet, så varför just nu (läs: då)?

Men har eventuellt tidpunkten för bildens fotografering något att göra med att vi då skrev datumet i april 1943? Det är ju efter Stalingrad. Eller var den här sortens fototillfällen (photo ops) vanliga under krigsåren? Jag har en känsla av att man inte var så här 'amerikanskt' medvetna om betydelsen att dokumentera ett sådant här fototillfälle så man kan kanske ana ett samband med det historiska skeendet.

Jag kan inte hjälpa att man får intrycket av att brandkapten 'von Stroheim' vill göra ett starkt intryck; det är inte enbart en ren järnvägshistorisk dokumentation av en alldaglig händelse vid visiteringen av en tysk godsvagn på Hälsingborg F! ;-)


Hela tråden: