Figurbeteckningar i RB säo 1981-1996 och i SB säo 1983-1998 (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Saturday, April 02, 2016, 19:12 (2944 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

(fortsättning)

Dvärgsignal (annan än huvuddvärgsignal)
Fig dv 0 / ’vågrätt’ / ’stopp’
Fig dv 1 / ’lodrätt’ / ’rörelse tillåten’
Fig dv 2 / ’snett vänster’ / ’rörelse tillåten - fordon kan dock finnas bortom signalen’
Fig dv 3 / ’snett höger’ / ’rörelse tillåten - fordon kan dock finnas bortom signalen, växelläget måste kontrolleras’

Huvuddvärgsignal
Fig hd 00 / ’rött och vågrätt’ / ’stopp’
Fig hd 01 / ’rött och lodrätt’ / ’stopp’ för tåg; ’rörelse tillåten’ för växling
Fig hd 02 / ’rött och snett vänster’ / ’stopp’ för tåg; ’rörelse tillåten - fordon kan dock finnas bortom signalen’ för växling
Fig hd 03 / ’rött och snett höger’ / ’stopp’ för tåg; ’rörelse tillåten - fordon kan dock finnas bortom signalen, växelläget måste kontrolleras’ för växling
Fig hd 10 / ’(lodrätt och) grön blink till höger’ / ’kör, vänta stopp’
Fig hd 11 / ’(lodrätt och) grönt till höger’ / ’kör’
Fig hd 20 / ’(lodrätt och) grön blink till vänster’ / ’kör 30, vänta stopp’ (RB); ’kör 40, vänta stopp’ (SB)
Fig hd 21 / ’(lodrätt och) grönt till vänster’ / ’kör 30’ (RB); ’kör 40’ (SB)

Spårspärrsignal
Fig sp 0 / ’balk’ / ’stopp’
Fig sp 1 / ’rektangel’ / ’rörelse tillåten

Vägkorsningssignal (V-signal)
Fig vs 0 / ’rött’ / ’stopp’
Fig vs 1 / ’vitt’ / ’rörelse tillåten’

Vägkorsningsförsignal (V-försignal)
Fig vf 0 / ’tre gula blilnkar’ / ’nästa V-signal visar stopp’
Fig vf 1 / ’tre gula fasta’ / ’nästa V-signal visar rörelse tillåten’

Brosignal (endast SB)
Fig br 0 / rött / ’stopp’
Fig br 1 / vitt / ’rörelse tillåten’

A-signal (endast RB)
Fig as 0 / ’röd blink’ / “stopp’
Fig as 1 / 'blinkande A’ / “tåget klart’

= = = =
För figurer med signaler med signalredskap användes bokstavskombinationerna ss för signalstaven, ar för signalgivarens arm(ar) och ly för handsignallyktan. Exempelvis var figurbeteckningen

Fig ss 1 för ’utfarten klar’ med signalstav
Fig ar 8 och fig ly 8 för ’back’ med arm resp. handsignallykta

Numreringen efter ar och ly var bara löpande och därmed var det lite nytta med bokstäverna för signalredskap. Ännu mindre nytta var det med bokstäverna ta för alla tavlor - vem kunde t.ex. hålla reda på att en tavla enligt fig ta 23 var en ljudsignaltavla?

För signalinrättningar var systemet bra, tycker jag, medan det inte gav någon hjälp för signalredskap och tavlor/signalmärken. De beslutsfattare som för RB och SB jobbade fram de ersättande trafikregeldokumenten, Tri RB (från 1996) och Tri SB (från 1998), ansåg tydligen att systemet inte var något att spara på, så i de dokumenten återgick man till den gamla SJ-principen med löpande figurnumrering med eventuella tillägg med a, b, c, o.s.v.

Vid de statliga järnvägarna gick utvecklingen i en annan riktning. Även om löpande figurnumrering behölls fram till 2009, fick från 1994 de flesta signalbilder från signalinrättningar som kan visa mer en än signalbild en tydlig kort benämning på varje signalbild, t.ex. ’två gröna’, ’snett höger’. När JTF infördes 2009 slopades figurnumreringen helt, och i stället nöjde man sig med benämningarna på signalbilderna, något som fortfarande gäller i TTJ.
/up


Hela tråden: