Figurbeteckningar i RB säo 1981-1996 och i SB säo 1983-1998 (Signaler/säkerhet)

av Överkörmästaren, Saturday, April 02, 2016, 22:42 (2918 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Mycket intressant! Men en fråga ur nutida perspektiv, är inte dessa figurbeteckningar mest ett sätt att krångla till det? I stället för att hänvisa till en viss figur i säo/Tri (t ex "signalbild enligt säo fig 6d"), så är det väl mycket enklare att bara säga resp skriva "snett höger", "två gröna" osv. Särskilt i signaldokumentation och liknande borde det upplevas som en förenkling. Däremot är ju figurbeteckningen praktisk när man faktiskt sitter och faktiskt läser i boken: "Jamen om du tittar på figur 147..." samt vid redigering och liknande.

För signalinrättningar var systemet bra, tycker jag, medan det inte gav någon hjälp för signalredskap och tavlor/signalmärken. De beslutsfattare som för RB och SB jobbade fram de ersättande trafikregeldokumenten, Tri RB (från 1996) och Tri SB (från 1998), ansåg tydligen att systemet inte var något att spara på, så i de dokumenten återgick man till den gamla SJ-principen med löpande figurnumrering med eventuella tillägg med a, b, c, o.s.v.


Faktum är att det finns vissa luckor i numreringen. Exempelvis fattas figur 1b (rött och gult sken) i utgåva 2 av Tri SB som jag lade upp bilder på i den andra tråden.

Jag kan även nämna att figurnumreringen från Tri SB har behållits i Tri Jvg, om det är av något intresse!


Hela tråden: