Ett livslångt forskande har nu äntligen resulterat! (Arkiv/forskning/litteratur)

av Christer Fredriksson, Thursday, April 21, 2016, 07:54 (2920 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Fyra begränsningar och krav satte Erik för innehållet som jag var tvungen att acceptera:

1. Boken skulle vara läsvärd av den breda allmänheten och inte bara en ren faktabok.

2. Inga större tabeller, förteckningar, listor över fordonen skulle medtagas, sådana tillhör de specialintresserade.

3. Endast trafikvagnar skulle medtagas'

4. Antalet sidor skulle hållas inom ett rimligt antal pga tryckkostnaderna.

Erik fick som underlag från mig 3 st flyttkartonger med pärmar som bara innehöll tabeller, listor, förteckningar över de ingående banornas lok och vagnar 1877-1911, 1912-1930, 1931-1944, 1945- framåt samt UIC-förteckningarna där alla omnumreringar, ombyggnader, förändringar, måttuppgifter, leverenser, slopningar, skrotningar, försäljningar redovisas per bana med datum för alla fordon.

Dessutom tabeller över varje litt med samma innehåll som ovan.
Man kan därmed enkelt följa varje individ från lev till en banan till dess de skrotades eller såldes.

Tjänstevagnarna redovisas i de ovan nämnda listorna samt som en egen vagntyp då ett och samma nr kan ha varit besatt av upp till 5 st olika individer.

Mina mål med denna forskning har varit att få kontroll över varje fordonsindivids historia samt att utifrån ett foto med TGOJ-fordon kunna datera fotot från synliga detaljer, vilket har varit mycket givande när man studerat sådana gamla foton.

Jag hoppas att var och en förstår de avgränsningar som styrt vårt arbete!
Att ge ut böcker som i tryckkostnader kostar ca 5000 sek är ju inte rimligt, jag tänker alltså på TGOJ-böckerna om fasta anläggningar som jag och Eric Henriksson gav ut. Mycket detaljerat och beskrivande samt heltäckande men dyra att publicera. TGOJ var ju en stor bana med en intressant historia.

Alla medarbetare har gjort ett förträffligt arbete med denna bok.

Jag hoppas dock att boken kommer att vara till glädje för alla som har intresse av TGOJ och järnvägshistoria.

Boken är i mitt tycke mycket bra och läsvärd samt äger sin plats i våra bokhyllor.


Hela tråden: