SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947 (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Monday, May 02, 2016, 11:31 (2909 dagar sedan) @ mrwhans

Skrivelse till Kalmar Verkstadsaktiebolag

Ang. ändringsarbeten å lok litt L5 nr 1574.
Järnvägsstyrelsen får härmed uppdraga åt Eder att å rubr. lok, som f.n. är intaget å Kalmar Verkstad för reparation enligt klass IIIAa utföra nedanstående ändringsarbeten.
Snabbavstängning å ventilstället anordnas i enlighet med bifogade ritn. Mbr nr 50585.
Ångbromsen å tendern borttages och ersättes med tryckluftbroms.
Loket ombygges till vänsterkörning.
Erforderliga ritningar till dessa senare arbeten torde uppgöras av Eder. Ritningarna skola efter färdigställandet överlämnas till maskintekninska byrån.
Kostnaden för dessa arbeten skall föras i löpande räkning i enlighet med överenskommelsen mellan järnvägsstyrelsen och Eder.
Stockholm 31 mars 1947.

Påtecknat; Utfört Kav 6.47

I str 77 syns inte sådant men för tendern kan man se förändringen från ångbroms till tryckluftbroms mellan 1947 och 1948 års utgåva. Det gäller även för 1575 som alltså måste byggts om samma år.

GBJ maskiningenjör Nils Richnau skrev I SEIJF meddelande;
"När vi köpte de nya lokomotiven, var villkoret för att få dem till skapligt pris att de skulle vara precis lika Hjortbergs (miö NOJ) och det ha de också blivit. Den enda skillnaden tror jag är, att våra lokomotiv äro högerkörda och att vi försett dem med rökuppdrivare enligt tysk modell. Huru dessa senare fungera här hos oss kan jag ej yttra mig om ännu. Dessa se dock pampiga ut enligt somligas tycke och andra tycka de äro fula."

Det du Kurt!
/tell


Hela tråden: