Fångvagnar (Fordon: vagnar)

av Anders Jansson, Monday, May 02, 2016, 19:29 (2910 dagar sedan) @ Ola Ahlström

De första resgods-/bagage/packvagnarna levererades 1858. I december 1857 anges litterabokstaven "D" till fyra bromsade bagagevagnar vid Västra stambanan (nummer 1-4) och fyra bagagevagnar vid Södra banan.

Alltså, om noteringarna stämmer, var de första packvagnarna littrerade "D". Sedan har jag en teori som går ut på att dessa de första vagnarna inte var "packvagnar" utan bromsade täckta godsvagnar, vilket skulle förklara uppgifterna i SJ 1856-1907 om att det fanns en bromsad variant av 1856 års täckta godsvagn. Under 1858 levererades dock "nya" packvagnar, de som vi kan se i förtecknar därefter.

I en förteckning över vagnparken vid 1 och 2 trafikdistrikten daterad i mars 1864 anges att vid 2 trafikdistriktet fanns 15 bagagevagnar littera F tillverkade av Lauenstein år 1856 (4 st), 1858 (6 st) och 1860 (5 st). Samtliga var försedda med öppen konduktörskupé och skruvbroms. Ingen täckt godsvagn littera G hade skruvbroms. De bagagevagnar med nummer 1-4 som du nämner ovan bör vara identiska med 1856 års bagagevagnar. Varje vagntyp hade ju sin egen nummerserie från 1 och uppåt under de första åren.

Så till postvagnarna. De första "postvagnarna" var tre ombyggda 2:a klass personvagnar av 1858 års modell som fick del av sin inredning inrättad som postkupé. När så de första "rena" postvagnarna levererades från Lauenstein 1862 gör jag bedömningen att de tre person/postvagnarna återställdes till personvagnar vilket skulle förklara var de aldrig (?) funnits till individer i listorna som postvagnar.

Förefaller tämligen troligt. I förteckningen från mars 1864 är antalet andraklassvagnar vid 2 trafikdistriktet återställt och inga anmärkningar finns om postkupé i någon av dessa vagnar. Intressant att notera ärt dock att vid 1 trafikdistriktet och 2 trafikdistriktet fanns vardera 3 stycken tredjeklassvagnar med littera C som även innehöll en postkupé.

Alltså, troligen gavs 1862 års postvagnar litterabokstaven "D" och då fick packvagnarna istället bokstaven "F" (som frigjorts från att tidigare varit öppna godsvagnar).

Det mest intressanta i den förteckningen från mars 1864 är att på 1 trafikdistriktet så fanns det 5 st andraklassvagnar littera B, 15 st tredjeklassvagnar littera C och 5 st bagagevagnar littera F som alla var tillverkade år 1863 i Stockholm. Här har vi troligen förklaringen till uppgiften om tidiga leveranser från firma Kungsholmens mekaniska snickerifabrik. Det finns även uppgift om ett betydande antal öppna godsvagnar tillverkade år 1862 i Hällefors varmed avses Hälleforsnäs.


Hela tråden: