Fångvagnar, bagage och postvagnar (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Monday, May 02, 2016, 20:39 (2915 dagar sedan) @ Anders Jansson

I en förteckning över vagnparken vid 1 och 2 trafikdistrikten daterad i mars 1864 anges att vid 2 trafikdistriktet fanns 15 bagagevagnar littera F tillverkade av Lauenstein år 1856 (4 st), 1858 (6 st) och 1860 (5 st). Samtliga var försedda med öppen konduktörskupé och skruvbroms. Ingen täckt godsvagn littera G hade skruvbroms. De bagagevagnar med nummer 1-4 som du nämner ovan bör vara identiska med 1856 års bagagevagnar. Varje vagntyp hade ju sin egen nummerserie från 1 och uppåt under de första åren.

Levererades verkligen bagagevagnar 1856? Uppgifter finns där dessa nämns och då skulle de varit grönmålade. Jag har fått uppfattningen att ordern annullerades. Första leverans av bagagevagnar kom först 1858, eller?

I förteckningen från mars 1864 är antalet andraklassvagnar vid 2 trafikdistriktet återställt och inga anmärkningar finns om postkupé i någon av dessa vagnar. Intressant att notera ärt dock att vid 1 trafikdistriktet och 2 trafikdistriktet fanns vardera 3 stycken tredjeklassvagnar med littera C som även innehöll en postkupé.

Finns uppgift om vilka vagnsindivider de sex 3:e klassvagnarna vid 1:a resp 2:a trafikdistrikten var?

Det mest intressanta i den förteckningen från mars 1864 är att på 1 trafikdistriktet så fanns det 5 st andraklassvagnar littera B, 15 st tredjeklassvagnar littera C och 5 st bagagevagnar littera F som alla var tillverkade år 1863 i Stockholm. Här har vi troligen förklaringen till uppgiften om tidiga leveranser från firma Kungsholmens mekaniska snickerifabrik. Det finns även uppgift om ett betydande antal öppna godsvagnar tillverkade år 1862 i Hällefors varmed avses Hälleforsnäs.

I samband med att jag försöker få ihop en artikel om de första Packvagnarna har jag funnit två ritningar som visar en "förstorad" packvagn av 1858 års modell, alltså med böjda diagonala snedsträvor men med inbyggd bromsplattform. Ritningen är benämnd "Förlängd bagagevagn med konduktörskupé på 2:a klass vagnsunderrede på 1:a Trafikdistriktet’ och är daterad Liljeholmen den 15:e april 1864. Kan, trots datumet, detta vara bagagevagnar från Kungsholmens mekaniska snickeriverkstad? Om så, vilka vagnsindivider kan det vara?

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: