Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018 (Bana)

av Lennart Petersen, Monday, May 02, 2016, 20:58 (2915 dagar sedan) @ Baloo

Nu är väl ärligt talat inte den här diskussionen något som handlar om något järnvägshistoriskt utan snarare om framtiden. Kanske skulle platsa bättre i PV då den är lite off topic...

Men, en fråga som dock är historisk är vilka två tunnelbanestationer som den länkade artikeln syftar på skulle ha påbörjats men aldrig färdigställts. Kymlinge kan knappast vara aktuellt då någon helomvändning i frågan om att bevara Kymlinge friluftsområde obebyggt knappast har skett. Vilka två andra stationer förberedde man i så fall för?

Alltså:
" Fler stationsuppgångar bör öppnas och två befintliga, men inte färdigställda stationer öppnas. "
Det enda som passar in på det är just Kymlinge som finns i råkonstruktion men inte är färdigställd. I övrigt finns ingen befintlig men inte färdigställd station och det är svårt tänka sig var man skulle klämma in en extra station.
Historiskt har det funnits planer på stationer som inte byggts , när man ändrade från planerad 6-vagnslängd (från allra första början 5vagnar) till 8-vagnarståg fick man stryka ner en station mellan Kungsgatan (Hötorget) och Odenplan och de som kom till flyttades i sina lägen plus att en tänkt station vid Tegelbacken ströks ner.

Låst
1674 visningar

Hela tråden: