Fångvagnar, bagage och postvagnar (Fordon: vagnar)

av Anders Jansson, Monday, May 02, 2016, 22:10 (2909 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Levererades verkligen bagagevagnar 1856? Uppgifter finns där dessa nämns och då skulle de varit grönmålade. Jag har fått uppfattningen att ordern annullerades. Första leverans av bagagevagnar kom först 1858, eller?

Rapporten är sammanställd av Karberg varför den bör vara tillförlitlig. 1856 års vagnar avvek något från de senare. Huvudmåtten var desamma men bagagerummet var större vilket bör ha medfört en mindre (öppen) konduktörskupé.

Finns uppgift om vilka vagnsindivider de sex 3:e klassvagnarna vid 1:a resp 2:a trafikdistrikten var?

Inga uppgifter om vagnsnummer förekommer i sammanställningen.

I samband med att jag försöker få ihop en artikel om de första Packvagnarna har jag funnit två ritningar som visar en "förstorad" packvagn av 1858 års modell, alltså med böjda diagonala snedsträvor men med inbyggd bromsplattform. Ritningen är benämnd "Förlängd bagagevagn med konduktörskupé på 2:a klass vagnsunderrede på 1:a Trafikdistriktet’ och är daterad Liljeholmen den 15:e april 1864. Kan, trots datumet, detta vara bagagevagnar från Kungsholmens mekaniska snickeriverkstad? Om så, vilka vagnsindivider kan det vara?

Det rör sig högst sannolikt om de bagagevagnar vid 1 Td vilka uppges som tillverkade i Stockholm 1863. Dessa vagnar var något längre än de tidigare vagnarna från Lauenstein och hade därtill inbyggd bromskupé vilket Lauenstein-vagnarna inte hade. De nya vagnarna var aningen smalare men hade i gengäld något högre korg. I motsats till Lauenstein-vagnarna så saknades plåtskoning utvändigt på långbalkarna av ek.


Hela tråden: