Spårvägen i Stockholms innerstad åter hotad av nedläggning efter valet 2018 (Bana)

av Lennart Petersen, Monday, May 02, 2016, 22:58 (2908 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Däremot finns det ju påbörjade tunnlar för plattformar som inte blev, den ena vid Odenplan (grenen mot Karolinska/Solna) samt vid Östermalmstorg (Mörbygrenen?). Men de ger ju inte fler stationer.
Man hade ju planer på en fortsättning bortom Akalla och Hjulsta varför några spårmeter finns där.

Några egentliga planer på att fortsätta bortanför Hjulsta fanns inte från början men det har aktualiserats på senare år som en tänkt förlängning till Barkarby. För grenen mot Akalla var det dock i högsta grad från början tänkt att den skulle fortsätta några stationer norrut och Järvafältet norr om Akalla skulle bebyggas som en fortsättning av miljonprogrammet. Men det visade sig att man kört i taket för bostadsbyggande så planerna ströks ner och norra Järvafältet blev naturreservat i stället.
För bägge stationerna gäller dock att de har uppställningsspår motsvarande en tåglängd (10vagnar) bortanför stationen.

Låst
1517 visningar

Hela tråden: