SJ L5 1574 resp 1575 ombyggnad 1947 (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Tuesday, May 03, 2016, 13:25 (2908 dagar sedan) @ Thomas Tell

De du Thomas!
Tack för inlägget med värdefull information!
Kan man anta att tryckluftpumpen installerades av SJ vid förstatligandet, först på vänster och sedan flyttades till höger sida vid den IIIAa som utfördes i Kalmar 1947?
Eller byggdes loken om med tryckluftpump redan av BAJ, före SJ-övertagandet 1940?

Ångloken från dessa förstatliganden kom inte in i str 77 förrän 1943 vilket gör det svårare att se dessa ombyggnader. Jag har inte heller någon skrivelsekopia om detta. I 1943 års str 77 har loken tryckluftapprater.

De finns ju med under övertagen men ej ommärkt materiel i str77 1941 utg 1941-04-15.
BAJ 70-71 har då ångbroms, apparater för Knorr- och vakuumbroms överhettare, sluten hytt, hastighetsmätare, turbingenerator samt är tenderlok. Tenderns bromstyp syns inte.
Samtliga BAJ ånglok har vakuumbroms och loken 18, 19 (E4 1599-1600), 24 (S6 1612), 26 (HVc 1488), 70 & 71 (L5 1574-1575) har dessutom apparater för Knorrbroms.
Antingen sattes Knorrapparaterna upp direkt efter övertagandet eller så hade man satt upp dem innan SJ-övertagandet.
Höger- eller vänsterkörning syns inte.


En annan fråga gäller lyktorna vilka ser väldigt tyska ut. Har du någon kommentar till detta?

Nej jag vet inget.


MVH,
Hans

/tell


Hela tråden: