Centralverkstaden i Köpenhamn (Järnväg allmänt)

av Stefan Skoglund, Tuesday, May 03, 2016, 22:39 (2912 dagar sedan) @ BD

Vad kan vitsen vara med två eldstadsluckor?
Verkar vara svåreldat med två?


Antar det är enklare att lägga kolen i bakhörnen på en bred eldstad. F 1200 hade i början ett extra brett eldstadshål som täcktes av en tredelad lucka som manövrerades med två spakar. En spak öppnade vänster och mittre luckan som f ö öppnades inåt. Den andra spaken höger och mittre lucka.

Andre Chapeleon noterade det här.
Hans åsikt (och dessutom eldarnas erfarenheter) om detta var att :
en lång small eldstad (normalt sett ville man ogärna ha en rosteryta som var längre än 10 engelska fot men det fanns en maskin där eldstaden efter en verklig prestandaombyggnad blev 12 foot lång) är bättre än en bred rackare.
Näst intill omöjligt för eldaren att få in tillräckligt mycket i hörnen.

12 foot från luckan fram till eldstadstubplåten orsakades av att man var tvungna att låta eldstaden gå ner mellan ramplåtarna. Jag kan tänka mig allt var byggt med fall på rosten så en del av kolet rullade fram till plåten av sig självt. Kolet lär däremot inte vilja rulla in i bakkant :-)
Det var faktiskt relativt vilsamt för eldarna (en av dem kramade Andre C efter en provkörning - ångtrycket och vattennivån var som fastspikade och då är det enbart skoj att ha ansvaret för skyffeln. )


Hela tråden: