Michael Palin diggar ... - promillefråga. Ekonomiskt svar och följdsvar (Järnväg allmänt)

av Leif B, Saturday, May 21, 2016, 20:16 (2894 dagar sedan) @ Arne

Britain at its best :-)

"Do Swedes save up all year for a Hasselblad to photograph a Stockholm to Gothenburg coal train breasting in a 1:57 gradient"


Även jag instämmer i alla lovorden om Michael 'Monty Python' Palins tågreseskildring från öriket år 1980. Brittiska tåg och engelska trainspotters som Palin är speciella men på ett ytterst charmigt och positivt sätt.

Det är roliga kommentarer som Michael P yttrar som frågan om det finns trainspotters på Sicilien, om belgiska tågentusiaster blir tårögda över tanken på att se 12:16 tåget till Antwerpen eller just om svenska Hasselbladfotografer plåtande koltåget (?) till Göteborg.

Apropå det sistnämnda godståget undrar jag över vilken den största stigningen är på VSB? Palin talar om en lutning på 1:57 vilket är ca 17,5 promille. Hur kraftiga lutningar klarar ett modernt godståg av? Jag inser att det beror på flera olika faktorer som antal vagnar och tågvikt etc. men skulle ett fullastat - vad nu det är för något? - svenskt koltåg klara av stigningar på 17,5 promille?


Svaret på den frågan är inte tekniskt utan ekonomiskt. Som Sune skriver så byggde SJ på sin tid sina stambanor i med max 10 o/oo lutningar i södra Sverige och med 17 o/oo i den vilda trakterna i norr (norr om Ånge eller Bräcke). Privata järnvägar byggde med en standard som de tyckte var lämplig och som de hade råd till, över Hallandsåsen t ex 17 o/oo eller till Lysekil 33 o/oo. Banor som byggts av Banverket/Trafikverket i modern tid kan ha betydligt brantare lutningar om de är avsedda (främst) för persontrafik.

I bergiga länder har man accepterat betydligt brantare lutningar, t ex i Schweiz har båda stambanorna över Alperna (Gotthardbahn och Lötschbergbahn) 26 o/oo.

Det ekonomiska i saken ligger helt enkelt i hur tungt tåg ett givet lok kan dra eller omvänt hur många lok man behöver för att dra ett givet tåg. Det tåg som två RC-lok drar till Ånge behöver tre RC-lok för att komma vidare till Vännäs. Att koppla till och från lok kostar tid, lokförare och resulterar i att lok står och väntar på nästa tåg tillbaka. Alternativt låter man alla lok följa med hela vägen men det kostar också lok som bara behövs på en delsträcka, t ex ett godståg Malmö-Göteborg med två lok varav det ena bara behövdes Förslöv-Grevie men hängde med hela sträckan Malmö-Göteborg istället för att göra nytta i ett annat tåg.

Så det kokar ner till konkurrenssituationen mot andra trafikslag, när järnvägen hade monopol var det i princip bara att höja godstaxan och köpa fler lok. Innan tunneln genom åsen öppnade var frågan om man i 17 o/oo kunde få med tillräckligt med gods per lok för att vara konkurrenskraftig mot 60 tons lastbilar. Som jämförelse, över Gotthard sker konkurrensen mot 28 tons (40 ton på dispens) som dessutom måste betala vägavgift som subventionerar tågen.

Det går att hitta enstaka exempel i världen där godståg är konkurrenskraftiga i betydligt brantare stigningar, t ex 104 o/oo.


Tack Leif för det intressanta svaret. Då är det alltså inga tekniska problem att köra med ett tänkt koltåg på ett linjeavsnitt med i princip 17,5 ‰ förutsatt att man har lämplig dragkraft och det även är försvarligt ur ekonomisk synvinkel. Men jag är inte riktigt säker på om det 1980 var någon sträcka med 1:57 på VSB? Och det var ju sträckan mellan Stockholm och Göteborg som Michael Palins uttalande handlade om.

Nej, det fanns det inte. Han har nog blandat ihop olika sträckor - kanske t o m med något annat land som faktiskt körde koltåg 1980?


Apropå din Stadler PDF-länk om nya brasilianska ellok så handlar det förstås om lok för kuggstångsbanor så det tycker jag inte är en rättvis jämförelse med konventionella järnvägar där det handlar om ren adhesiondrift för loken. Att uppnå lutningsförhållanden på 104 ‰ med en Abt kuggstångsjärnväg är ju trots allt inte så konstigt! ;-)

Nä, inte tekniskt men att kunna göra det med ekonomisk vinst nu för tiden tycker jag är imponerande!

Min favoritbana kör ju faktiskt gods i 70 o/oo med bara adhesion! Det tycker jag är imponerande på sitt sätt även om godsmängderna är måttliga och vinsten (i bästa fall) också är måttlig.


Hela tråden: