Lossning av malmvagnar varifrån då? (Järnväg allmänt)

av Carl-Erik Olsson, Tuesday, May 24, 2016, 20:48 (2887 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Och en bild från lastningen vid någon av gruvorna
[link]http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB15228[/link]
[img]http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB15228&Imgnr=1[/img]

Man kan ju förmoda att lossning i Västerås skedde av malm från fd SWB-området, men vilka gruvor kan detta ha varit då? Hur länge höll malmtrafiken på till denna hamn? När togs vagntipparen i drift och vad hände sedan med den?

Har malmtrafik förekommit regelbundet till Värtan? Man kan annars tänka sig att denna bara förekom när sjöfarten på Mälaren var inställd p g a ishinder?
Att vid sådana tillfällen omdirigera malmtåg från Västerås till Värtan skulle man ju kunna tänka sig vore genomförbart praktiskt, men hur var det med malmtrafiken på fd KURJ? Kunde denna upprätthållas genom omlastning till normalspår i Köping eller ställdes den in helt då?
Lossning åtminstone i Värtan, Köping och Otterbäcken för NBJs del skedde vad jag vet med skopkran av olika slag, vilket måste ha tagit mycket längre tid än att bara tippa vagnarna. Kanske också i Gävle vid lossning av Ia-vagnar (dvs 3-axliga "lådvagnar" likt dem på bilden)? För några avancerade mackapärer likt amerikanska [link=https://en.wikipedia.org/wiki/Hulett]Huletts[/link] har väl aldrig funnits i Skandinavien? [link=https://www.youtube.com/watch?v=1RJfnk2S330]Här[/link] ser man hur de fungerade. "Biggest in the World"? Även om dessa monster användes "tvärtom" så var de ju diggabla att se i drift!
/CEO


Hela tråden: