Ös-lok? ska vara Öc (Fordon: lok)

av Staffan Eriksson, Tuesday, May 24, 2016, 20:49 (2886 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman


Jag har 1943 års utgåva av den boken, det står också "3:dje utökade upplagan" på den.

Samma felskrivning "Ös" finns både på pärmen och försättsbladet. En skillnad i skrivsättet är att Of2 står med liten upphöjd 2:a på pärmen, medan på försättsbladet är det en fullstor 2:a med mellanslag före, alltså Of 2.

I registret står Of2 hopskrivet med fullstor 2:a. Och där, liksom i brödtexten, är Öc korrekt skrivet.

Det vore intressant att veta om de här skrivfelen ser likadana ut även i första och andra upplagan.

Om man i "3:dje utökade upplagan" slår upp förreglingstabell och förreglingsschema står det också Of med en liten upphöjd 2:a

I 5:e utökade upplagan (1946) står inget på pärmen men på försättsbladet står Of 2, i registret Of2 och i ett fall (om tågvärme) Of med liten 2:a, så även i texten. Förreglingstabell och förreglingsschema verkar vara exakt samma som i 3:dje upplagan, alltså med liten 2:a. Det fanns väl ingen anledning att ändra.

Vad som ska anses vara rätt, Of2, Of 2, Of med liten upphöjd 2:a eller Of(II) som jag också sett, må vara egalt. Jag har en känsla av att denna bok inte har getts ut av SJ utan att nån annan organisation står bakom och att det kan vara orsaken till att det blivit lite förvirrat.


Hela tråden: