Lossning av malmvagnar i Gävle, Värtan och Västerås (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Thursday, May 26, 2016, 11:36 (2886 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Läser man böckerna "Hsitorik över det rullande materielen vid Stockholm- Västerås-Bergslagens järnvägar, Norbergsbanorna och Gruvgården-Fors Järnvägar"
och Googlar om gruvorna och läser [link=http://www.bergsbruk.se/]Bland annat denna [/link] så tornar en bild som enkelt kan beskrivas som så:
Värtan användes som Malmhamn främst före krigen, speciellt före första Världskriget antagligen för att större fartyg skulle lastas i den enorma högtryck som ett krig bidrar med.
Ägandet blev också Tyskt i många fall före krigen, och efter krigen blev gruvorna konfiskerade av staten, efter första världskriget sålde staten gruvorna igen men det gjorde man inte efter andra då "AB statsgruvor" skapades och drev dom i viss mån fram till slutet, ägandet har således skiftat ganska mycket genom åren.
Västmanland och Bergslagen är nersölade med gruvor, två drivs idag av Boliden.

Vagntippen i Västerås är antagligen gammal, även i Värtan borde det funnit i en vagntipp före och under Första Världdkriget då Malmvagnarna som anskaffades var utrustade med öppningsbara gavlar.
Gävle verkar ha använts lite då och då, främst i slutet verkar det som.
Gruvorna var många och dom stationerna som användt Västerås (och Värtan) som motagar station är :Garpenberg, Smältarmossen, Gruvgården, Klackberg, Andersbenning, Norberg, Bålsjön,Morgårdshammar,Ickorbotten, Håksberg, Gräsberg,
Lekomberg, Blötberg och säkert några till som jag inte hittat.

[link=http://www.baggbodykarna.org/links/showlink.php?do=showdetails&l=19&catid=4]AB Statsgruvor[/link]
På länken ovan finns en årsredovisning för AB Statsgruvor år 1969/70.

[link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Hermann_Hennemann]Första VD för AB Statsgruvor[/link]
Har inte källkollat denna länken.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: