Gamla krögare i järnvägens spår (Historiskt material)

av Anders Sandgren, Saturday, May 28, 2016, 00:46 (2884 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Tyvärr har delen som anses användbar av ett djur minskat. Förr tog man tillvara allt somh gick att ta vara på. Vissa saker blev dåtida delikatesser.
Kalvbräss, njurar, tunga, mule etc är det inte många som äter. Om det inte räknas som köttbiprodukter i korven...
Hos mig är tunga på julbordet en självklarhet och grisfötter dyker upp ibland. Men njurarna får jag äta själv, liksom fårtestiklarna. När jag köpte ett halvt lamm för några år sedan blev de förvånade när jag ville ha lungor, hjärta, lever och njurar. Hur skall jag göra haggis utan lungor, hjärta och lever?
Museau de boeuf au vinaigre är svårt att hitta här (marinerad kokt oxmule).
Hos romarna var papegojtungor en delikatess. Det kanske är tur att det blivit omodernt.
I.USA kan man hitta Mountain oysters, det är tjurtestiklar.
Hjärna blev omodernt när galna kosjukan var stor.
Tunga tillagad på rätt sätt är ett mört och gott kött.
Men vissa saker låter bättre på annat språk, ris de veau (kalvbräss), rognons de veau bordelaise (kalvnjure i rödvinssås) t.ex.
Oxfile är egentligen rätt smaklös och tråkig.

Vid hopbindningen av inlandsbanan som ju blev fortsättningen på MVJ serverades det bl.a Paj a'la Pajala vilket är ett intressant namn men innehöll renskav, kantareller och västerbottenost.


Hela tråden: