Ett tips för svenska järnvägsföreningar. (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Saturday, May 28, 2016, 21:25 (2889 dagar sedan) @ maxpowers

Hej Lennart!

Nu pratar jag inte om teaterresor mm. Det som jag märkt inom föreningslivet är att marknadsföring..vad är det? Man litar på att de människor som redan är invigda hittar till tåget, dvs produkten. Jag tror att man måste tänka annorlunda och använda en mer avancerad marknadsföring. Inlandsbanans försök var ju ..hmm halvhjärtat eller så visste man inte hur man marknadsför sin produkt. Skall man kunna nå framgång krävs en marknadsplan med en kompetent marknadsföringsstrategi, i detta ingår även en mediastrategi. Jag tror på idén med utflyktståg men det som hindrar är nog en brist på kompetens och mod. Jag hoppas att någon förening försöker sig på ett koncept som detta men som jag initialt skrev så är mina erfarenheter av föreningar inte odelat positiva.

Vänligen Henrik.

Taterresor och evenemangsresor för allmänheten är väl så gott som något annat för att dra in pengar och samtidigt får föreningens museala fordon en användning. Och sådana resor i sig skapar ju reklam och uppmärksamhet, om deltagarna är nöjda så vidarebefordrar dom den nöjdheten till vänner,släkt och bekanta . Det är nog den bästa marknadsföring man kan ha och det var ungefär så Carl Jan fick fart på sin verksamhet i Grythyttan, inbjudna strategiskt utvalda gäster vidarebefordrade upplevelserna.
Marknasföring kan man ju önska sig om det inte kostar något men traditionell marknadsföring med reklam kostar stora pengar och i stor utsträckning dränks det bara i mediabruset.
Betänk också att det inte handlar om kommersiella företag, dessa föreningar kan inte presetera mer än vad medlemmarna vill,orkar och räcker till där går en absolut gräns.

Låst
1091 visningar

Hela tråden: