Manövrering av vägskydd på Kramfors station -- gissning (Signaler/säkerhet)

av Sven Bårström, Sunday, May 29, 2016, 09:19 (2883 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag har under snart fem decennier haft sommarställe i Kramforstrakten. Under tiden fram till 2011 kan jag inte minnas något tillfälle då Kramfors varit obevakad. Jag åkte ofta tåg till och från Kramfors då, också tidiga morgnar och sena kvällar. Det är ju möjligt att Krf kan ha varit obevakad för enstaka extratåg nattetid, men knappast under normal drift och inte under dagtid. Så de problem som skulle kunna ha uppstått med stängda vägövergångar kan inte ha varit påtagligt aktuella. Många samtidigt stängda vägövergångar måste ha lett till stora bekymmer. Före banombyggnaden fanns det inga planskilda korsningar mellan väg och järnväg, och alla de vägövergångar som låg nära Kramfors hade bommar.
Sven B


Hela tråden: