Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga. (Järnväg allmänt)
För många B och för få J i drift:-(
Först, ett stort Grattis till P-Å Lampemo och hans gäng till ännu en fin insats för en LEVANDE ångloksbransch i Sverige. Med herr Wadstens resonemang, torde antalet lok under ånga för trafik vara högst försumbar. Antalet bevarade J-lok är 6, varav ett, 1338, är körbart. JVM:s båda Atlas-byggen är, som framgår av annan tråd, en bra bit bort i renoveringskön, varav kanske det ena blir reservdelslok?? Sen återstår 3. J 1398, 1237 och 1393. Status för dessa får resp. förening svara för.
Övriga "ej standard" lok då?? Som sagt tidigare: Vad ska vi köra med eftersom många f.d. privatbanelok står avställda i väntan på tubsatser, maskinell bearbetning eller annat?? Det är just det att det finns MÅNGA körbara exemplar av standardtyperna bevarade som gör att det finns ångloksdragna museitåg över huvud taget.
Personligen skulle jag gärna se alla bevarade J-lok i drift, mycket trevliga lok att elda och köra. Små förråd och begränsad dragkraft gör dock att de inte passar alla sträckor och tågvikter.
Hela musei Sverige vet sedan urminnes tider att herr Wadsten föredrar J-lok framföra alla andra typer. Därför kan vi vara utan såna här inlägg.
// Danne J