Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga. (Järnväg allmänt)

av Stefan Skoglund, Sunday, May 29, 2016, 19:59 (2885 dagar sedan) @ Lars Stegenius


Jag kan väl i någon mån tycka att 53 Wadsten har rätt. Museijärvägssverige är (över)befolkat av B- och E/E2-maskiner. Och det finns ju skäl till det, det var dom loktyperna som var vanligast och det var ju smart att bevara så få loktyper som möjligt som beredskapslok. Men - har man sett och hört ett B-lok har man sett och hört alla. Samma med E/E2. Så det vore ju inte så dumt om det nu, i mån av tillgång, restaurerades några lok av andra typer. Eller är jag fel ute?

B-maskinen har flera fördelar:
[list]
[*]det finns ett antal att ta av och de är i hyfsat skick (det där med lättplockad frukt.)
[*]de har effekten och fartresurserna som behövs för att rullande på en stambana inte bli
så mycket i vägen. H3:or har fartresurserna men kanske inte riktigt effekten i pannan.
[/list]

Sedan att B-maskinen har nackdelar jämfört med E2/E och en H3 är en annan sak.

H3:or har nackdelar:
[list]
[*]begränsat antal
[*]nästan allihop har krämpor i panna eller maskineri som hindrar de från att användas (de är inte längre lättplockad frukt.)
[/list]


Hela tråden: