Xoa7 och andra motorvagnar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, May 29, 2016, 22:32 (2887 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I samband med ett modellbygge bläddrar jag i olika böcker och tidskrifter och efter att läst i boken "Svenska elmotorvagnar" har jag några frågor om förebilderna.

1. I såväl Xoa4 som Xoa7, och för den delen Xoa5 och Yoa2 (senare X9), fanns resgodsutrymmen. Att motorvagnar för "fjärrtrafik" fick resgodsutrymmen kan jag möjligen förstå men att motorvagnar för lokaltrafiken runt Malmö och Göteborg fick utrymme för resgods känns mer svårförstått. Fanns/avsattes tid för just i- och urlastning av gods? Frågan kan tyckas retorisk men hur resonerade man vid beställningen av denna typ av fordon?

2. Av de 26 elmotorvagnar av littera Xoa7 anskaffade tre med utökat resgodsutrymme, varför?

3. I boken nämnd inledningsvis framgår att Xoa4 gick med "resgodsänden" först/sist men inget sägs om Xoa7. Tittar man på ritningar skedde en eventuell passage till anslutande fordon genom resgodsavdelningen, praktiserades därför samma lösning som med Xoa4, alltså resgodsavdelningen ytterst i ett tågsätt?

4. Tittar jag på ritningar på Xoa5 verkar det som passage genom tåget skedde detta genom resgodsavdelningen. Denna verkar inte ha någon form av "väggar" utan det tycks som resenärer därmed hade access till resgodset, stämmer detta?

Ola Ahlström
Malmö

Varför menar du att det skulle vara svårförstått att ha resgodsutrymme i lokaltrafiken? Som jag minns från 1960-talet och framåt tog nästan alla resandetåg, även i lokaltrafik, resgods. Det var ju inte bara Xoa4/7 som användes utan en del lokaltåg gick med lok + vagnar (och hade alltid ett F-utrymme med, t.ex. en vagn littera F1 eller F5) eller med YBo-fordon, där man även medförde resgodssläp, ofta av littera UBFo6y, UDFo15 osv. Det var inte alls ovanligt att man lastade i och ur resgods och cyklar och jag skulle tro att mina skidor som polletterades i Fosieby f.v.b. Lycksele lastades in i persontåg från Trelleborg på den bevakade stationen Fosieby för att sedan lastas om i Malmö.
Som jag minns det gick normalt resgodset ytterst. Xoa4/7 bestod oftast av motorvagn + släpvagn Box4/7 men ibland förstärktes tåget med ytterligare antingen en Xoa4/7 eller med även en släpvagn. Hur resgodset hamnade i de fallen minns jag inte om man alltid hade det ordnat på ett bestämt sätt eller om det kunde bli lite som det föll sig. Även ensam Xoa4/7 förekom.


Hela tråden: