Xoa7 och andra motorvagnar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Almquist, Monday, May 30, 2016, 02:21 (2882 dagar sedan) @ K Lemming

Alla X7 jag sett med i kombination med släp har alltid varit med släpet i motsatta änden från godsavdelningen. Man ska också komma ihåg att övergången mellan en X7 och ett släp var öppen (övergångsbrygga och sidogrindar - ingen gummivulst eller bälg) och om jag minns rätt fanns det en skylt på insidan av dörren som påpekade att övergången inte var för resandes bruk. Har själv nyttjat den övergången bara en eller två gånger under resa med X7.


Som sagt så var det inte tillåtet för resande att nyttja övergången mellan fordonen, det var inte ens möjligt då dörrarna precis som på Y6 fordonen krävde fyrkant för att öppna. Dock hände det väl att konduktören glömde låsa dörrarna och då var det ju så klart möjligt för resenärer att nyttja övergången. Om där fanns någon skylt som talade om att det inte var tillåtet för resenärer att nyttja övergången minns jag inte, har inget minne av att sådana finns i Y6 fordonen som man ju än idag kan åka med lite här och var. X7 var det tyvärr desto längre sen man hade möjlighet att åka. :-(

Det var väldigt ont om bra bilder från rälsbussars förarhytter. Här finns en bild från YP 874 där man ser skylten "Förbjuden genomgång". Vad jag förstått fanns de inte från början och det satt ett handtag ovanför fyrkantslåset. Här finns en bild från en YBo6 eller motsvarande. Där finns inte heller något handtag och denna bild är ganska tidig. När kom de elektriskt uppvärmda frontrutorna?

M.v.h.
Ola


Hela tråden: