Resgods i lokaltåg (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Staffan A, Monday, May 30, 2016, 04:13 (2859 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Förutsättningarna förr och nu var annorlunda. Visst hände det att polletterat gods försvann, men godset förvarades inte inlåst på tåget eller under transporter fram och åter till tågen. Resgodsutrymmet kunde på enstaka tåg vara låst med fyrkantsnyckel i sidodörr eller i de vagnar som hade skjutdörrar på "gångsidan. Men oftast var fyrkantslåsen inte låsta eller godsutrymmet var öppet mot tåget. Förmodligen skedde mycket få tillgrepp i denna hantering. På de större stationerna kunde polletterat gods köras ut på öppen vagn efter truck i"mycket" god tid och bli stående ungefär där resgodsvagnen i ankommande/avgående tåg skulle stanna. Detta gällde också hanteringen av Expressgods. Idag hade förmodligen någon grupp eller individ i systematiserad form sysslat med att lägga beslag på icke bevakade varor. Jämför med butikshandeln, där det inte var ovanligt att varor till försäljning, kläder, livsmedel ex.vis frukt mm. låg obevakade utanför butiken.
Resgods och expressgodshanteringen var en mycket viktig del av järnvägens service. Expeditionerna var öppna så länge det fanns en tjänstgörande tågklarerare eller särskild tjänsteman för denna hantering. Storleken i denna hantering framgår av de av Ekeving scannade sidorna i Sveriges Kommunikationer

Platser för resgodshantering 1967


Hela tråden: