Efter 59 år...SJ B 1267 är åter under ånga. (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Monday, May 30, 2016, 10:14 (2887 dagar sedan) @ Tobias B

Att så många B/E-lok finns kvar beror ju på att de (samt E10-loken) fanns kvar som beredskapslok fram till 90-talet. Övriga slopades under 60/70-talet, däri inräknat J-loken. Den talrikaste typen var ju annars Kd-loken med 139st och då inräknas inte föregångarna Ka/Kb/Kc. Men det var ytterst få kvar av dem på 60-talet och endast två överlevde. Stor heder att man lade resurser att på det ena körklart.
Fördelen med B/E är ju att de slopades i körbart skick i början av 90-talet, en tidpunkt då normalspårsföreningarna var starka och många nog att ta sig an dem. När den övriga lokparken slopades i samband med förändringen av konserveringen fanns inte resurser att ta hand om dem. Därför blev bara enstaka lok kvar av typerna S, J mfl. Vissa relativt talrika typer försvann helt, t.ex L men även många fd privatbanelok.
B/E är dessutom för användbara för den typ av trafik som kan dra in pengar till föreningen och det stora antalet gör att man inte behöver vara rädd om dem. Man kan helt enkelt 'köra skiten' ur några utan att det är något historiskt problem även om det alltid finns någon som värnar om just en viss lokindivid och blir ledsna när favoritloket blir reservdelslok eller ännu värre.
J-loken är inte lika användbara som B/E och då de slopades för länge sedan så är skicket sämre. 1237 var i Hybo som skrotbeslutat och vände innan det skickades till Nässjö kan avara ett bra exempel då det gjorde många års tjänst för SSBms/NJ men till slut var slutkört och behövde omfattande upprustning, något som NJ inte ville göra varför loket hamnade hos NJM i Nynäsgård. NJ hade ju även ändrat verksamhet från ett rullande museum (där 1237 var dragare) till ett stationärt med mer långväga utfärdståg där nog inte ett J-lok räckte till. De K4 & N-lok som fanns i drift tidigare har ju också hamnat långt bak i renoveringskön då den trafiktjänst de en gång kunde användas till (t.ex på slakthusbanan) inte längre finns. N 1169 & MaWJ 1 hos NJM är säkert intressant renoveringsobjekt men med liten användning varför andra lok är viktigare. När E 1189 & B 1136 är körklara så kan säkert J 1237 vara ett intressant objekt, men det är långt dit och N-typen har större koppling till Nynäsbanan även om det fär 'fel' individ så det kan alltid diskuteras.
SvJM skulle däremot hitta använding för en J-maskin för trafiken runt muséet men det finns gott om objekt som är fullgoda alternativ.

Stort grattis till Herrljungagänget för att man fått 1267 körklart och därmed har ett lok som kan ge resurser för framtida utmaningar. Tb 864 vore trevligt att se under ånga men det finns andra intressanta alternativ som nog ligger närmare till. Varför inte en E4 eller K4?


Hela tråden: