Cox4 och Cox7 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av s svensson, Tuesday, May 31, 2016, 20:38 (2858 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag har aldrig hört talas om detta. Ibland undrar jag om Xoa3 och Xoa4 gick köra ihop ?
En tid fanns några Xoa4 på VII Distriktet.

Att samköra Box4 med Xoa7 vet jag inte. Jag misstänker att kablarna inte såg riktigt samma ut.
Sedan trafiktekniskt.
Xoa4 och Xoa7 fanns i Malmö. Jag vet inte om det fanns något behov att göra olika omkopplingar. Det gick ju att ta Xoa7 och dra ett släp med precis som man kopplade till både sovvagnar och godsvagnar.
Däremot fanns ju inte Xoa4 och Xoa7 normalt inom samma område mer än tillfälligt (Göteborg några år på tidigt 50 tal) och i Malmö. Xoa7 omflyttades till Malmö från Göteborg med några enheter maj 1967. Till ca 1970-71,alltså fyra år, var båda typerna i tjänst kring Malmö.
Vad gäller Cox4 fanns det i princip två typer. Skillnaderna var inte så stora men de första tre angavs som icke rammsäkra vilket den sista serien var.
Faktum är att jag aldrig har sett någonstans,varken i trafik eller i tidningar, att man blandat de båda släpvagnstyperna. I och med att SJ hade ungefär lika stor fördelning emellan släp och motorvagn kunde det slopas några släp 1967 vid flytten till Malmö. Då börjar Malmö köra med ensamma släp som sedan kopplas med tvåvagnssätt. Det körs också i några tåg dubbla motorvagnar för att dra personvagnar. Tyvärr hade speciellt Xoa7 dåligt materiel. Därav både rost och andra sprickor.


Hela tråden: