Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred. Lysdioder? (Signaler/säkerhet)

av Leif B, Thursday, June 09, 2016, 21:07 (2849 dagar sedan) @ Hugo K

Nu i dagarna så har en tablåsignal för kontroll av fjäderväxlarna i Hultsfred åter monterats upp. Jag tänkte skriva en artikel (eller notis) om den och skulle behöva lite information. Den är troligtvis monterad någon gång under 1975 när SJ började samtrafikera de f.d. privatbanorna NVHJ och VÅHJ, men någon som vet ett mer exakt datum? En källa säger att detta kan ha varit de första signalerna på SJ som använt sig utav lysdioder, kan det verkligen stämma? Hur vanligt var det dessutom med tablåsignaler på svenska smalspår? Det verkar som att Stockholm Östra fick tablåsignaler som avgångssignaler, men var de tidigare än de i Hultsfred? Sedan tror jag att det var så att Hultsfred var det enda stället i Sverige där fjäderväxlar lades i tågspår på smalspår. Kan det stämma?

För att inte bara ställa frågor så slänger jag upp en bild på tablåsignalen också! ;-)

[image]

Det kan omöjligt varit lysdiodsignaler 1975, då fanns bara röda, gröna och möjligen gula lysdioder och de vara för små och svaga för att kunna ses i solsken. 1984 när SJ slutade köra på Smalspåret fanns det starkare och billigare lysdioder men inte så att de vara användbara i ljussignaler.

Så fanns dessa tablåsignaler på SJ-tiden, måste de haft glödlampor.

PS. Tablåsignaler (med glödlampor) fanns ju också på visa huvudsignaler för att visa "Kör 70".


Hela tråden: