Frågor om tablåsignalerna i Hultsfred. Lysdioder? (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Friday, June 10, 2016, 08:04 (2871 dagar sedan) @ Leif B

Det kan omöjligt varit lysdiodsignaler 1975, då fanns bara röda, gröna och möjligen gula lysdioder och de vara för små och svaga för att kunna ses i solsken. 1984 när SJ slutade köra på Smalspåret fanns det starkare och billigare lysdioder men inte så att de vara användbara i ljussignaler.

Så fanns dessa tablåsignaler på SJ-tiden, måste de haft glödlampor.

Som icke-elexpert har jag förstås förväxlat begreppen. Jag har nu letat fram
dokumentet Walter sände mig, SJFT 544.1:4.1.2 av 1982-12-01 (Oh, dessa dokumentstyrningssystem!). Andra utgåvan. Rätt begrepp skall vara "Tablåsignal med FIBEROPTIK".

Ljuset togs från en halogenlampa för varje signalbild, gemensam för alla "punkterna" i symbolen. De "tändes" via fiberledare. Det fanns 5 x 7 punkter att konfigurera och plats för sex lampor.

Tablåsignalen kunde kopplas som:
1) Rangersignal (F, B etc)
2) A-signal och mötessignal (A, M, stopp)
3) Hastighetssignal (´Tablåsjua´)
4) Bromsprovningssignal (T, L, K)
5) Växeltavla (Hultsfred)


Hela tråden: