Spårspärr som kompletterar infartssignal? (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Saturday, June 11, 2016, 12:01 (2870 dagar sedan) @ Jan Frelin

Lustigt, enligt gamla "Banlära" används inte spårspärrar i tågspår.

Det fanns ibland undantag från detta. I t ex Degerfors skulle växling t/fr
järnverket kunna ske från spår 5 parallellt med tågfärder på sp 3-4 ("lilla lokala" ges av fjtkl). Växlingen stängdes då in på sp 5 med skyddsväxel i
svartåänden. Men i strömtorpsänden ansågs sådan olämplig, då ett säkerhetsspår
skulle ha lett till brinken av Letälven. I stället valdes i stället en s k tung spårspärr (´garanterar urspåring´). Givetvis kontrollerad i signalgivningen för sp 5 och ingen fann saken anmärkningsvärd. Alla visste att den fanns där och från min Säo-aktiva tid (slut 1988) kan jag inte minnas att den påkördes en enda gång.


Hela tråden: