En bild från HNJ's verkstad med ett övergivet drivhjulspar (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Tuesday, June 21, 2016, 18:56 (2859 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Det har du nog alldeles rätt i. Troligen nr 1 från 1914 då det var den enda som hade dubbeldörrar i fronten. Det var också den enda DEVA'n med passageraravdelning. Den fanns kvar till 1937 när rälsbussarna levererats.
Den senaste tidpunkten är 1933 då nr 34 ombyggdes till tanklok, och det kan vara det som påbörjas. Men det kan också vara tidigare, kanske 20-tal. 34 har inte ledskenegnistsläckare vilket det har på de bilder jag sett, såväl som tenderlok som tanklok. Månne levererades det utan dylik och fick det senare, kanske på 20-talet. 35-37 (ur samma serie) fick Anderbergs överhettare någon gång på 20-talet och slutade sina dagar hos SSA.
Loken 3-4 fanns kvar länge, omnumrerades till 20-21 1917 men slopades inte förrän 1936 resp 1941, det senare såldes då till Domnarvet medan det förra skrotades. Om det nu är en drivaxel därifrån.


Hela tråden: