SJK - starten 1958 och min start (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Lennart Petersen, Wednesday, June 22, 2016, 20:43 (2837 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Bakom SJK:s start år 1958 låg bl a ett par år av lösa diskussioner mellan företrädare för Stockholms MJ-klubb, dåvarande Järnvägsmuséet och ett antal privatpersoner. En annan ganska känd profil i hobbytågsammanhang var redan då "greven", dvs. Sven Lagerberg, en av de aktiva i SMJ, tillsammans med Lennart Welander och Gunnar Östberg. Efter ett upprop/cirkulärbrev till ett antal kända tågälskare om kallelse till konstituerande möte, bildades därefter föreningen i april -58. Redan efter en månad anordnades den första utfärden med eget ångtåg på smalspåret i Östergötland... Cirka 50 färska medlemmar deltog!

SJK hade alltså klara rötter i MJ-klubben som hade varit föregångare med att anordna trevliga utfärder i skala 1:1 för att studera verkligheten.
Ändå tog den nya klubben klar distans från MJ och under många år var sådant bannlyst från tidningen TÅG frånsett då betalda annonser.
Det verkar mest ha varit en herrklubb (vem var första kvinna ?) och man skulle ha rekommendation från någon för medlemskap. Vilket hindrade mig som visserligen hört talas om föreningen men knappast kände någon som kunde rekommendera. Ett annat kriterium var en undre åldersgräns för medlemskap, på något sätt ville man distansera sig från både Mj och alltför unga "glin" som man kanske trodde skulle ge föreningen ett barnsligt intryck eller så.
När man in på 60-talet ändrar reglerna och accepterar alla så blir det en lavin av medlemsökning på 70-talet när 40-talister uppväxta med Märklin och Fleischman gjorde entré i föreningen och började dominera.
På utflykterna syntes skillnad mot den lite äldre medlemsgenerationen, ofta klädd i kostym, rock och hatt mot de yngre i parkas, stövlar för besök i terrängen och alltid kamera. En del av de yngre såg nog bara resorna genom kamerans sökare medans en del äldre inte ens hade kamera med sig utan bara njöt av resan som sådan.
För min del så kom jag med tack vare Svensk Tidningstaxa ! Den fanns på jobbet,Posten, och där såg jag att man kunde prenumerera på tidningen TÅG vilket jag gjorde och det började komma tidningar .
Efter några nummer 1969 så kom fotoerbjudande om HBJ från Stig Nyberg. Uppväxt på HBJ så måste jag ju bara ha detta men man måste vara
medlem och snart kom ett vänligt svar från SJK sekreterare att prenumerationen ändrats till medlemskap och var så välkommen.


Hela tråden: