Zö - ASF (Järnväg allmänt)

av Olof W, Thursday, June 23, 2016, 09:07 (2862 dagar sedan) @ Qrt

Har det funnits något liknande batteridrivet förut i Sverige ?

Ja, ASEA byggde ett stort antal tvåaxlade ackumulatorlok för alla tänkbara spårvidder. För normalspår var det vanligaste ett symmetriskt lok med mitthytt och träkorg med stående panel, oftast målad i grått. De användes främst på industrispår för att flytta vagnar. Eftersom de var behändiga och lättskötta blev en del av dem kvar länge, åtminstone i reserv. Jag tror att Klippans pappersbruk hade kvar sitt till slutet av sjuttiotalet.

Förbränningsmotordrivet ?

Här finns ungefär hur många liknande fordon som helst.

De som funnits kvar längst vid järnvägen är tvåaxliga Bjurström lokomotorer (SJ litt Z) som hittade en fristad vid olika verkstäder för att släpa runt enstaka fordon. Att de ofta fick plats på vändskivor och skjutbord tillsammans med fordonet var en fördel som gjorde att de ofta blev kvar även efter att de officiellt utmönstrats.

Vad användes de i så fall till förr i Sverige

Om man går tillbaka i tiden så har allt möjligt funnits för att flytta enstaka fordon. Från början både i lättare växling och vid industrier men med ökande tåg- och vagnvikter har de främst funnits vid industrier. Vid järnvägarna togs ofta den lätta växlingen över av lokomotorer typ Z4 när de kom. På industrierna fanns däremot behovet att flytta enstaka vagnar kvar och där har allt möjligt använts.

Om du vill veta mer rekommenderas de böcker som gets ut av SJK och Industribaneföreningen om industrilok i olika landskap.

/Olof


Hela tråden: