SJK - starten 1958 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Lennart Petersen, Thursday, June 23, 2016, 15:47 (2835 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag skrev väl för något, eller några år sedan, just om att Lagerberg donerade pengar till inköp av ett motorlok e.d. till banan på Lina tegelbruk. Föregångaren till Ö Sl J s större projekt.
Loket döptes också högtidligt till "Greven".
Nu har jag inte läst om detta på kanske 40 år, men Kurt vet nog mera om detta vill jag minnas, då han skrev lite om det i följd av mitt dåvarande inlägg.
:-) Sune

Det har rentav funnits två motorlok på öSLJ med det helt offciella namnet GREFVEN .
Enligt ÖSLJ 1966-1976 så bytte man till sig dieselloket ÖSLJ 11 Grefven från Lina tegelbruk mot ett parti räls. Loket tycks inte varit i något gott skick , svårstartat och slopades. I stället inköptes från Norsborgs vattenverk 1962 loket ÖSLJ 12 som även det döptes till GREFVEN. Det beskrivs som ett utmärkt lok för lätt växling och arbetståg men med nackdel i den låga hastigheten.
Tillverkat av O&K 1931 och var första lok att gå för egen maskin på ÖSLJ smalspår i Mariefred.
Greven i egen hög person har jag träffat på en gång på medlemmarnas dag någon gång på 70-talet. Han var lite till åren då men pratade hela tiden om allt möjligt med en sirlig röst värdig en adelsman.
I kvällsmörkret blev det stopp vid Marielund vilket han högljutt kommenterade med " men varför står vi här, det här är vårt enda snälltåg och det får absolut inte bli försenat ". Och tåget var faktiskt annonserat som snälltåg med anslutning till Stockholmståget.
Och i tillägg hoppas jag att det här platsar i tråden för till slutet av 60-talet var ÖSLJ en underavdelning till SJK men sedan skiljdes man åt, minns att et tag fick man öSLJ-nytt tillsammans med TÅG.


Hela tråden: