Strömavtagarna D-loken (Fordon: lok)

av Per Ljungberg, Thursday, June 23, 2016, 19:58 (2863 dagar sedan) @ Svante Andersson

Ja, jag har missat den ritningen. Tyvärr har jag inte jobbat med D-lok och deras strömavtagare. Men jag har varit med om att byta strömavtagare på NJ:s Ra-lok. Då var det luftanslutningen som avgjorde hur vi placerade den strömavtagare som skulle ersätta den gamla. Beträffande stagningen av D-lokens strömavtagare kan det ju vara så att den växlat placering i samband med att man bytt delar på strömavtagaren efter haveri. Om jag minns rätt består en strömavtagare av ett antal rördelar och "knäleder" som kan bytas ut vid skador och kan då bli skiftade gentemot vad som var "original". Det viktiga är ju att funktionen blir densamma. Jag har själv varit med om att "väga av" en strömavtagare typ LLXJ 135 för Ra-lok enligt SJF 456.510.1 (som även behandlar typ MK). Det tog en stund att göra detta.
PLj


Hela tråden: