Malmbanans Vänner hårt drabbade (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Saturday, June 25, 2016, 21:06 (2834 dagar sedan) @ Anders Johansson

Dessutom är det ju så att vid totalförstörda fordon som nu så hjälper ju inte pengar, förstört är förstört.
Däremot vid mindre skador som kollisioner, maskinhaverier etc så räcker nog föräkringarna bra.
Även om det var flera oersättliga fordon som försvann så kunde det ju varit värre. Om jag förstått det rätt så ingår inte t.ex Oa 1-2, Ma 779, S&NJ personvagn mfl i de skadade objekten. Hur är det med de tidiga elrevisionsvagnarna och annan elektrifieringsutrustning?
För MBv blir det nog mer problematiskt med det inkomstbortfall som blir resultatet av att de inkomstbringande vagnarna försvann lagom till trafiksäsongen. Där gäller det att ersätta vagnparken så långt möjligt med bl.a inhyrda vagnar så att man inte ovanpå förlusten av vagnarna får en större ekonomisk smäll. Kan möjligen delvis kompenseras av någon form av försäkring men det blir nog svårare.

Jag har för mig att ÖSlJ höll på att drabbas för något tiotal år sedan när en nödraket avfyrad på nyårsafton (helt olagligt, förvisso) landade på fordonsmagasinets tak. Tack vare att det fanns medlemmar i stationshuset upptäcktes branden i tid och kunde släckas. Vad hade hänt om det inte var någon där? Det var väl även ÖSlJ-medlemmar som tidigt noterade branden i Grafikens hus, även om de nog hade automatlarm också.

Eftersom magasinen var helt övertända innan brandkåren kom kan man undra om det fanns mycket till brandskydd. Jämför branden i Eksjö i vintras där kvarteret hade installerat brandlarm under tiden Eksjö stad ägde dem men där de efter privatisering (privatägda eller bostadsrätt, vet inte) fick larmen urkopplade av ekonomiska skäl. Jag passerade Eksjö för några veckor sedan och såg gropen som blev resultatet.
SvJM's magasin på Nynäs har vad jag vet såväl sprinklers och automatlarm och dessutom sprider man ut de värdefullaste fordonen så att den röda hanen inte kan få alltför mycket oersättligt att sätta sina lågor i. Men allt sådant kostar pengar och vad man kan har råd med inom SvJM/TrvM ryms säkert inte inom många föreningars ekonomi. Eftersom tyskmagasinen var k-märkta så var det ju inte bara innehållet som hade ett historiskt värde.


Hela tråden: