Malmbanans Vänner hårt drabbade (Järnväg allmänt)

av Lars-Erik Larsson, Sunday, June 26, 2016, 14:02 (2854 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Många föreningar har bara en vagnhall som de ställer in. Efter branden i går så funderar jag på om de inte var bra om föredningar i Sverige ha minst två vagnhall och inte en om de bli brand och alla vagnar går förlårat.


MBV har (dvs hade tills nyss) [b]tre[/b] st. De två som är kvar är i tegel resp plåt. Därtill kommer tre lokskjul, även dessa i plåt.

Det är ju utmärkt och säkert helt unikt, men för en förening med så många fordon som MBV är det ändå inte helt tillfredsställande.

Så många fordon bör inte förvaras i en och samma byggnad om det inte finns tillfredsställande brandsektionering / brandväggar. Framför allt bör inte alla fordon av samma slag finnas i bara en av lokalerna som i detta fallet (nästan) alla driftvagnar och motordressiner.

I det här fallet hade varken sprinkler eller brandlarm varit till någon större nytta.
Sprinklersystem är normalt inte dimensionerade för att släcka en brand, utan framför allt för att dämpa elden så mycket att brandförsvaret hinner fram i tid för att kunna ingripa. I väldigt många fall finns det inte tillräckligt mycket vatten att tillgå i de kommunala servisledningarna. Då måste mycket stora tank- och pumpsystem byggas vilket ingen museiförening klarar av.

Om en brand börjar utanför en korrekt sprinklad lokal eller ovanför sprinkleranläggningen hinner den överhuvudtaget inte skydda objektet. Varje enskild sprinkler löser ut av den värme just den utsätts för.

Ett brandlarm med rökdetektorer hade kanske hjälpt eftersom rökdetektorer i lokaler som inte börjat brinna ofta reagerar på rök utifrån, men sådana kan bara installeras i uppvärmda/frostfria lokaler för att fungera tillfredsställande.

Det enda fel som MBV tyvärr har gjort är att förvara alla driftfordonen på ett enda ställe! Man kan tyvärr aldrig skydda sig helt mot bränder och skadegörelse.

Tur i oturen är väl trots allt att de mest värdefulla museala fordonen från Malmbanan verkar ha klarat sig undan katastrofen.

Jag hoppas verkligen att ni snarast lyckas hitta en lösning på hur ni skall kunna ersätta en del av driftfordonen så att ni kan fortsätta köra tåg.
Som jag fattar det hela har ingen driftlok eller musealt lok skadats, vilket i så fall är glädjande.

Djupt deltagande i er sorg och katastrof!


Hela tråden: