F-lok på Vsb (Järnväg allmänt)

av HJP, Sunday, June 26, 2016, 15:39 (2859 dagar sedan) @ -RB-

Det var kris med F loken i början på 80-talet - det var brist i omloppen och av 13 st F driftslok stod 8 st i Örebro . "Akutmöte" där det bestämdes att 4 st Örebro skulle reaktiveras och 4 st slopas . Körningen på den då kurvrika Eskilstunabanan tog hårt på de stela F loken . Så resultatet blev ett omlopp där 3 F lok gick på KustTillKust (Göteborg-Kalmar och ev -Karlskrona) . Det fjärde F loket var reserv i Göteborg och det femte verkstadsreserv i Hagalund . Fredag gick det femte loket i godståg (490x Tomteboda - Sävenäs) och Måndag kom ett F lok till Hagalund för underhåll (Minns inte om det var Person- eller godståg) . Detta 5 dagars omlopp höll inte så länge och ingen av de 8 F loken i Örebro kom ut i SJ tjänst .
Men när Hagalund inte behövde offra så mycket tid på F loken som var "tunga" i underhållet ökade tillgängligheten på Rc loken . Allt är från minnet som kunde vara bättre .
mvh Rolf Berg

****
Ditt minne är nog inte sämre än mitt, Rolf. Men som jag minns det, så sattes sth ned, från 135, till 100, på F-loken, p.g.a. dåliga gångegenskaper, och dragiga hytter. Då uppstod problem, för Hagalund, var de skulle gå? Då fick de gå runt göteborgsområdet, men tillhörde fortfarande Hagalund, där de "kunde" loken, för underhåll och reparation. Till och från Göteborg, drog de lättare godståg.
Att de gick en tid på Eskilstunabanan, var ett obegripligt beslut. Det gick hårt åt både lok och bana.
En gång, när jag hade Ra-lok på den banan, steg en banmästare upp i hytten, i Åkers styckebruk. Han ville känna hur banan låg, fram till Eskilstuna. Han berättade att F-loken slog ut spårvidden. Den värsta spårviddsökningen han hade sett, var 3,5 cm - ganska mycket.


Hela tråden: