Ängelsberg idag? (Järnväg allmänt)

av Conny Sernfalk, Monday, June 27, 2016, 15:02 (2831 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Jav var på tur med ENJ igår från Kärrgruvan till Ängelsberg t.o.r. Första gången jag sett det fina statoinshuset i Ängelsberg. Detta har ju varit på tapeten ett antal gånger här i forum men jag hittar inget om nuvarande status, varken vad som är tänkt att ske eller hur skicket är.

I ett meddelande från Länsstyrelsen 2014 framgår att förre ägaren rivit ut mycket inredning (vilket jag såg alltöfr väl genom fönstren...) men att den "nuvarande" (2014) ägaren vill restaurera det. I ett inlägg på Facebook skrev någon dock om hussvamp, och vid mitt besök igår stod en grävskopa oroande nära byggnaden...

Så - är det nån som har aktuell information om stationshusets status och framtid?

Lsts meddelande: http://www.lansstyrelsen.se/Vastmanland/Sv/nyheter/2014/Pages/angelsbergs-station-blir-...

Följande är från olika källor bl.a. lokalbefolkning och handlingar på Weben: Det blev en komplicerad rättstvist med föregående ägare innan huset gick på exekutiv auktion genom kronofogden 2014.
Tidigare ägare beskylldes både ha förvanskat den Q märkta byggnaden (en variant av K märkning) invändigt samt ha orsakat fuktskador genom att bl.a riva bort tak. Även rivit ner bärande väggar m.m. Ägarna dömdes till vite men överklagade och försökte istället sälja huset vilket också blev en domstolsfråga. När ingen köpare fanns gick f.d ägare under jorden. Efter detta genomfördes den exekutiva auktionen och huset såldes till en lågt och symboliskt pris.
Vandaliseringen var även skälet till att länsstyrelsen sade nej till att byggnadsminnes förklara huset.
Nuvarande ägare sägs ha kunskap om byggnadsminnesvård och har reparerat tak och återställt skiffertaket samt tagit itu med hussvamp och fuktskador. Viktigare historisk inredning är dock borta för alltid. Ägaren har inför press för något år sedan påtalat att det även är en stor ekonomisk fråga att återställa huset och ambitionsnivån beror även på vilka intressenter som finns att hyra huset. Vad ägarens ambition praktiskt och ekonomiskt är idag kan säkert andra svara på.


Hela tråden: