Historik om Lysekilsbanan sökes (Arkiv/forskning/litteratur)

av mikekris, Wednesday, June 29, 2016, 16:16 (2830 dagar sedan)

Hej! Vi är en grupp på några man från Sällskapet Strömstierna och Lysekils fotoklubb som söker info, berättelser och bilder från Lysekilsbanan i svunna tider. Speciellt intressant är bilder från dom små stationerna och gärna från epoken på 1950-talet när banan blev elektrifierad, spåren utbyggda och förlängda och ställverk med ljussignaler infördes.
Tips om "smala fakta" och teknik med nätlänkar, vem man ska fråga m.m. mottages också med tacksamhet.

Vi saknar mycket om tidsperioden från 1920-talet och fram till 70-talet som vi vill komplettera. Banans byggande med bilder på stationshusen i ursprungsskick har vi en tämligen välordnad dokumentation på och har hittat en hel del "godis" på samlingsportalen.se (Trafikverkets). Vi har även en del skrifter men saknar en (troligen ljusblå från 50-talet med olika fordon i siluett på omslaget om jag inte minns fel, en rätt tunn enkel häftad i A4-format).

Kan nån specialkunskaper som t.ex. hur signalsystemet var anordnat är det också intressant då jag är osäker på om dom små stationerna Håbygård, Gläborg, Brodalen, Gåseberg och Häggvall hade ljussignaler överhuvudtaget?
Jag minns att bara Brastad hade "full komplett uppsättning" där tågmöte skedde fram till hösten 1981 medan Lyse och Hallinden hade förenklat med två respektive tre signaler och slutstationen Lysekil hade in- och utfart.
Numera är banan som nätt och jämt trafikeras av enstaka charter- och rälståg, en spärrfärdsbana med släckta eller borttagna signaler. Intressant om nån vet och minns mer om hur det var förr!
Hjärtligt välkomna med bilder, berättelser, tips och länkar!
Vi är er mycket tacksamma för det ni kan erbjuda!
/ Lysekilsbanans dokumentationsgrupp genom Mikael Kristensson.


Hela tråden: