Historik om Lysekilsbanan sökes (Arkiv/forskning/litteratur)

av Kjell Aghult, Wednesday, June 29, 2016, 16:35 (2829 dagar sedan) @ mikekris

Hej! Vi är en grupp på några man från Sällskapet Strömstierna och Lysekils fotoklubb som söker info, berättelser och bilder från Lysekilsbanan i svunna tider.

Jag kan rekommendera "Lysekils Järnväg - Lysekilsbanan". En kontorstryckt historik skriven 2000 av pensionerade rektorn Osborn Olsson. Hans far hade
varit medlem av LyJ styrelse. Ett bibliotek bör kunna söka den för fjärrlån.

Speciellt intressant är bilder från dom små stationerna och gärna från epoken på 1950-talet när banan blev elektrifierad, spåren utbyggda och förlängda och ställverk med ljussignaler infördes.

......

Kan nån specialkunskaper som t.ex. hur signalsystemet var anordnat är det också intressant då jag är osäker på om dom små stationerna Håbygård, Gläborg, Brodalen, Gåseberg och Häggvall hade ljussignaler överhuvudtaget?
Jag minns att bara Brastad hade "full komplett uppsättning" där tågmöte skedde fram till hösten 1981 medan Lyse och Hallinden hade förenklat med två respektive tre signaler och slutstationen Lysekil hade in- och utfart.

Under privatbanetiden hade alla mellanplatser T-semaforer. Vid elektrifieringen
slopades huvudsignalerna i Häggvall och Håbygård och på övriga platser uppsattes enklare ljussignalanläggningar. Ursprunglig signalutrustning i Lysekil är obekant.


Hela tråden: