Lokbiträden i Tyskland 1964 Två förare? (Järnvägspersonal)

av BD, Saturday, July 23, 2016, 18:11 (2831 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Satt och tittade på en film på Youtube tagen 1964, förmodligen reklam där en lokförare kör expresståg med nytt elektrolok Frankfurt-Basel Tur o Retur utan biträde, sedan en timmes rast på kantinen i Basel för att sedan återvända hem till Frankfurt. Hade DB inga biträden på elektroloken. SJ hade biträden fram till 1976.

Enligt en tysk järnvägslärobok från 1966 verkade det tunnsått med ellokbiträden.
Vid sth upp till 100 km/h krävdes för enmanstjänst enbart verksam förarövervakning (Sifa = Sicherheitsfahrschaltung). I intervallet 101-140 dessutom verksamt tågskyddssystem (Indusi = Induktive Zugsicherung). Först däröver erfordrades lokbiträde (Beimann).
Det tyska tänkandet då krävde dock generellt konduktör - även i t ex genomgående godståg. Vid behov fick han åka i körhytten. Här fanns förstås några undantag för motorvagnar, vissa småtåg, ensamma lok etc. Konduktörerna i fjärrgodstågen indrogs ca 1980 och den egendomliga glosan "Nullmannbesetzung" föddes. Som om
en robot körde tåget!

Har ett dunkelt minne av att ha läst någonstans att i början av E03-lokens (typ 103) karriär behövdes två förare om man körde i 200 km/h.


Hela tråden: