Finalen för oljeeldade 012 i Hamburg (Järnväg allmänt)

av Johnny, Tuesday, July 26, 2016, 01:12 (2804 dagar sedan)

Manfred Streppelmann har lagt upp en fin film som visar en resa på Marschbahn från Hamburg-Altona till Westerland, Sylt. Filmen börjar med en U-bahnresa från U-Bhf Landungsbrücken till HH-Altona. På Altona visas först ett ankommande tåg med ett 012 från Westerland till Köln, vi får se hur loket körs till BW och tankas med tjockolja och vatten och hur det vänds på en av de intressanta skivorna på Altona. Vi ser också ett 110 Bügelfalte som växlar och ett DR 01.5 som avgår med ett Interzonenzug mot Dresden, tåget består -förutom av loket - enbart av DB-vagnar. Tydligen var det så att lokpersonalen på DR-loken från Hamburg lastade mängder av färsk fisk under kolet i tendern som på så vis smugglades in i DDR. Många intressanta vyer visas i filmen, bla när tåget kör över bron i Rendsburg, bilder på ställverk,signaler och bommar. Intressant att se att vissa tåg mot Westerland hade kursvagnar till Esbjerg som kopplades av i Niebüll. Inte bara loken visas i filmen utan det är relativt lätt att identifiera vagnmaterialet, bla kan man se Kakaduor på några bilder. Filmen är nästan 1 h 15 m, men mycket sevärd om man är intresserad av de fascinerande 012-loken som hade högre sth än våra svenska F-lok och Rc 1-5. Altona var inte den sista stationeringen för loken, de förflyttades till Rheine där de tjänstgjorde till slutet för ångdriften hos DB. Jag åkte genom Rheine i mitten på 80-talet, då stod en 012 som denkmal-lok vid stationen. Är det någon som vet om det står kvar?

Texten i filmen är på tyska - känsliga läsare varnas. Jag tycker dock att filmen är så intressant så jag lägger ut den ändå. ;-)

Filmen


Hela tråden: